شرح وظایف مدیریت بیمارستان

1. مسئولیت و نظارت کامل و هماهنگی امور اداری و مالی بیمارستان
2. اتنخاب مسئول مجرب و صالح در بخشهای مختلف بیمارستان
3. هدایت بیمارستان در اجرای برنامه های مصوب بیمارستان
4.هماهنگی و نظارت بر عملکرد واحدهای تجهیزات پزشکی و تاسیسات بیمارستان، بخشهای اداری، مالی، بالینی، پزشکی و
پیراپزشکی
5. شرکت در جلسات هیات رئیسه، تحول اداری، آموزش، کمیته های بیمارستانی و غیره .
6.تعیین خط مشی و نظارت بر حسن اجرای آن
7.کسب خط مشی و دستورالعمل اجرایی و برنامه کلی از رئیس بیمارستان
8. تطبیق و هماهنگی امور بیمارستان با توجه به استانداردهای بیمارستان
9.تهیه و تنظیم گزارش از فعالیت و مشکلات واحدهای بیمارستان همراه با ارائه پیشنهاد راه حل مناسب جهت ریاست
بیمارستان
10. نظارت کلی به چگونگی مصرف اعتبارات به منظور حصول اطمینان از صحت اجرای برنام هها
11. ایجاد هماهنگی و هدایت فعالیتها و عملیات کلیه واحدهای تحت سرپرستی
12. تقسیم فعالیتها بین مسئولان واحدهای تحت سرپرستی و ارائه آموزش و راهنمایی آنان
13.ایجاد تدابیر لازم و ارائه راهکارهای اساسی در جهت افزایش انگیزه در کارکنان تحت امر و تشویق و تنبیه کارکنان
14. نظارت بر نحوه عملکرد کلیه واحدهای تحت سرپرستی
15. شرکت در جلسات مربوط به امور بیمارستانها از طرف ستاد مرکزی و معاونتهای دانشگاه
16.مدیریت شکایات بیماران و همراهان در خصوص پرسنل تحت سرپرستی و بازدید از بخشهای مختلف بیمارستان
17. ارزشیابی ماهیانه و سالیانه نیروهای تحت پوشش
18. هماهنگی با مترون بیمارستان در بخشهای درمانی و واحدهای مربوطه
19.هماهنگی و پیگیری در جهت تقاضای اموال پلاکی، مصرفی و تعمیرات دستگاهها و رفع نواقص دستگاههای بخشهای مربوطه
20.نظارت بر کیفیت و حسن اجرای بهداشت و نظافت بیمارستان
21. پیگیری امور رفاهی پرسنل تحت امر
22. پیگیری جهت تهیه لیست پرداختهای پرسنلی و پرداخت به موقع
23. پیگیری جهت رضایتمندی بیمار، مددجو، همکاران و خانواده تحت امر
24. نظارت بر حسن اجرای شرح وظایف سطوح مختلف کارکنان تحت امر
25.نظارت بر حسن جریان کلیه امور واحدهای تحت سرپرستی
26. صدور دستورات لازم به منظور ایجاد هماهنگی بین واحدها
27. سازمان دهی فعالیتهای مربوط و تقسیم کار و تعیین وظایف و حدود مسئولیت و اختیارات واحدهای تحت سرپرستی
28. صدور دستورالعملها و ضوابط مربوطه
29.نظارت در تنظیم بودجه واحد مربوطه
30. شرکت در سمینارها، کمیسیونها و تهیه گزارش جهت ارائه به مقام مافوق
31. مطالعه و بررسی در زمینه ساعات کار کارکنان و تهیه طرح تعیین ساعات کار براساس نوع و کمیت فعالیت و نظارت بر
اجرای طرحهای تهیه شده و جاری در واحدها
32.جمع آوری اطلاعات مربوط به نیازهای کلی بیمارستان از نظر ساختمان و تجهیزات و نیاز به تعمیرات اساسی و یا بازسازی و
تهیه گزارشات مربوط پیرامون آن جهت مقام مافوق
33. مطالعه و بررسی در مورد وسایل و لوازم مصرفی، غذایی و دارویی و تجهیزات مورد نیاز بیمارستان و تهیه و تنظیم طرحهای
مربوط به خرید، توزیع، نگهداری و کنترل آنها به منظور استفاده صحیح از وسایل
34.برنامه ریزی طرحهای بیمارستانی کوتاه و درازمدت و فعالیتهای مراکز درمانی با توجه به امکانات هریک از آنها در مواقع
ضروری به منظور ایجاد سهولت در پذیرش بیماران
35. انجام سایر امور محوله طبق دستور مقام مافوق 

منبع:http://kih.lums.ac.ir/index.php?module=web_directory&wd_id=1189

دو روایت در ذیل آیه : (من عمل صالحا من ذکر و انثى فلنحیینه حیوة

و در تفسیر قمى در ذیل آیه (من عمل صالحا من ذکر او انثى و هو مؤ من فلنحیینه حیوة طیبة ...) از معصوم روایت کرده که فرمود: منظور از حیات طیبة قناعت است .
و در کتاب معانى به سند خود از ابن ابى عمیر از بعضى از راویان شیعه از امام صادق (علیه السلام ) روایت کرده که شخصى به حضرتش عرض کرد: ابا الخطاب هر جا مى نشیند، از شما نقل مى کند، که فرموده اید: وقتى حق را شناختى دیگر هر عملى که مى خواهى بکنى بکن ، فرمود: خدا لعنت کند ابا الخطاب را، به خدا قسم من اینطور نگفتم بلکه گفتم : وقتى حق را شناختى هر عمل خیرى که خواستى بکن زیرا خدا از تو قبول مى کند، چون خودش فرموده : (من عمل صالحا من ذکر او انثى و هو مؤ من فاولئک یدخلون الجنة یرزقون فیها بغیر حساب ) و نیز فرموده : (من عمل صالحا من ذکر او انثى و هو مؤ من فلنحیینه حیوة طیبة ).
مؤ لف : این همان معنایى است که ما براى آیه کردیم .
و در کافى به سند خود از ابى بصیر از ابى عبد الله (علیه السلام ) روایت کرده که گفت : به حضرتش عرض کردم : معناى (فاذا قرأ ت القرآن فاستعذ بالله ... یتوکلون ) چیست ؟ فرمود: اى محمد به خدا سوگند شیطان بر بدن مؤ من مسلط مى شود ولى بر دین او مسلط نمى گردد بر ایوب مسلط شد و خلقت بدنى او را بد منظره کرد، ولى بر دینش مسلط نشد، بر مؤ منین هم همینطور، گاهى بر بدنهایشان مسلط مى شود ولى بر دینشان مسلط نمى گردد.
عرض کردم معناى آیه (انما سلطانه على الذین یتولونه و الذین هم به مشرکون ) چیست ؟ فرمود: مقصود کسانیند که به خدا شرک مى ورزند شیطان هم بر بدنهایشان مسلط مى شود و هم بر ادیانشان .  

مؤ لف : این روایت را عیاشى از ابى بصیر از آن جناب نقل کرده .
و ارجاع ضمیر (به ) به خدا یکى از آن دو معنایى بود که براى آیه شریفه کرده اند و در سابق گذشت .

نگاه عفیفانه چیست؟

امام صادق(ع)

کمترین چیزی که انسان را از ایمان خارج می کند این است که کسی را برادر دینی خویش قرار دهید و اشتباهات و خطاهای او را شماره کنید تا به واسطه آن ها او را سرزنش کنید.

آیا این نگرش عفیفانه است؟

8 تصور اشتباه در مورد ازدواج

۱- ازدواج منافع بیشتری برای مردان نسبت به زنان دارد.
حقیقت: پژوهش های اخیر نشان داده اند که هم زنان و هم مردان از ازدواج به یک میزان سود می برند. هم مردان و هم زنان هنگامی که ازدواج می کنند شادتر، خوش بخت تر، سالم تر و غنی تر زندگی کرده و طول عمرشان نیز بیشتر می شود. البته مردان از لحاظ بهبود سلامتی و زنان از لحاظ مالی منفعت بیشتر کسب می کنند؛

2- صاحب فرزند شدن زوج متأهل آن ها را به یکدیگر نزدیک تر می کند.

حقیقت: بسیاری از بررسی ها نشانگر آن است که ورود نخستین کودک به زندگی زوجین سبب دورتر شدن مرد و زن از یکدیگر شده و استرس بیشتری بر زندگی شان تحمیل می کند. هرچند که زوج های صاحب فرزند نرخ طلاق کمتری نسبت به زوج های فاقد فرزند دارند.

3- راه حل کامیابی دراز مدت در ازدواج، عشق رمانتیک است.

حقیقت: بیش از شانس و عشق، علل مهم تری که سبب موفقیت در زندگی زناشویی می شود تعهد، دوستی و همدلی است. خوشبخت ترین زوج ها، دوستانی هستند که زندگی شان را با یکدیگر به اشتراک گذاشته و ارزش ها و منافع یکسان و همسویی دارند.

4- احتمال ازدواج زن تحصیل کرده کمتر است.

حقیقت: بررسی های اخیر نشان می دهد احتمال آنکه زنان فارغ التحصیل دانشگاهی ازدواج کنند از هم ردیفان فاقد تحصیلات دانشگاهی آنها بیشتر است.

5- زن در صورت ازدواج در معرض خطر خشونت خانوادگی قرار می گیرد.

حقیقت: بررسی ها نشانگر آن است که مجرد ماندن زن و از آن مهم تر زندگی کردن زن با یک مرد خارج از چهارچوب ازدواج قانونی او را در معرض خطر خشونت های خانوادگی بیشتری قرار می دهد. در حقیقت احتمال آنکه مرد متأهلی دست به خشونت بزند کمتر است، زیرا او برای سلامتی همسر خود وتشکیل خانواده سرمایه گذاری بیشتری کرده و در واقع ازدواج او را وارد یک اجتماع یکپارچه تر و دارای قوانین بیشتری کرده است. به نظر می رسد فشارهای اجتماعی مردان را مجبور می کند تا بیشتر مراقب رفتار خشونت آمیز خود باشند.

6- افراد متأهل رضایت کمتری از روابط جنسی خود خواهند داشت.

حقیقت: بنابر تحقیقات گسترده، افراد متأهل روابط جنسی بیشتر و بهتری نسبت به همتایان مجرد خود دارند و نه تنها روابط جنسی متعددتری دارند، بلکه لذت بیشتری هم از لحاظ فیزیکی و هم از لحاظ احساسی می برند.

7- زندگی مشترک بدون عقد قانونی همانند ازدواج است.

حقیقت: هم خانگی منافعی همچون سلامتی جسمانی، دارایی، سلامتی روحی و هیجانی که یک ازدواج به ارمغان می آورد را برای افراد فراهم نمی کند و این گونه افراد بیشتر به مجردها شباهت دارند تا افراد متأهل بخشی از آن به این علت است که همخانه ها کمتر از افراد متأهل به یکدیگر متعهد هستند و گرایش بیشتری به خودمختاری شخصی داشته و گرایش کمتری نسبت به سلامتی عمومی شریک زندگی خود دارند.

8- افراد متأهل امروزه به خاطر رفاه عمومی، خوشبخت تر از افرادی هستند که در گذشته ازدواج می کرده اند.

حقیقت: سطح کلی خوشبختی در زندگی زناشویی نه تنها افزایش نیافته، بلکه کاهش نیز یافته است، یافته ها حاکی ازآن است که ازدواج های امروزی در مقایسه با ازدواج های بیست یا سی سال پیش به طور قابل ملاحظه ای دشوارتر و استرس زاتر بوده و مشاجرات و اختلافات زناشویی افزایش و تعامل میان زوجین کاهش یافته است.
منبع: نشریه 7 روز زندگی، شماره 117


فواید نماز

قال رسول الله – صلی الله علیه و اله :

مَثَلُ الصَّلَواتِ الخَمْس ِکَمَثَلِ نَهْرٍجَارٍ عَذْبٍ عَلی بَابِ اَحَدِکُمْ یَغْتَسِلُ فِیهِ کُلُّ یَوْمٍ خَمْسَ مَرَّاتٍ فَمَا یَبْقَی ذلِکَ النَّهْرُ مِنَ الدَّنَسِ؛

نمازهای پنجگانه به نهر جاری گوارایی می مانند که بر در خانه هایتان روان است و هر روز پنج بار خود را در زلال آن شست و شو می دهید ، پس هیچ پلیدی باقی نمی ماند .

ترک نماز

رسول اکرم و همه معصومین (ع) ‏سفارشات مؤکدی به انجام نماز کرده و عواقب سخت بی نمازی را در صدها حدیث معتبر تذکر داده اند:

‏َمَن تَرَکَ الصَّلوةَ مُتَعَمِداً فَقَد کَفَرَ. یعنی: هر که عمداً (حتی یک رکعت) نماز واجب را ترک کند مساوی با کفر است.

‏اگر مسلمانی اصلاً اعتقاد به واجب بودن نماز نداشته باشد یا ‏عمداً نمازهای پنجگانه واجب روزانه اش را ترک کند و امر و حکم ‏نماز را با وجود آیات قرآنی فرمان خدا نداند بی گفتگو مرتد و کافر ‏است